Bilder til Fjell og Vidde 2016

Historien til Rondvassbu

Det var i 1903 at Ola Gundersen Moen fra Selsverket like nord for Otta tømret seg en liten, enkel hytte på statens grunn i sørenden av Rondvatnet. Hytta kalte han "Fjellheim".

Publisert: 03. august 2023
DNTs tilbud

Her, ved foten av Rondeslottet og Storronden, drev Moen mye av året jakt og fiske, og her tok han i mot venner og bekjente for enkel losji. Snart kom en og annen fjellvandrer og banket på og ba om nattekvarter.

Ved den søndre Ende har Ole G. Moen, Sel opført en hytte ”Fjellheim”, hvor man kan hvile ud før Fjeldstigningen. Eieren vil antagelig opholde sig derinde i Juli og August. Her kan i Tilfælde ogsaa faaes Baadskyds paa Rondevand.
Lokal reisehåndbok i 1905

Trafikken økte og Ola utvidet. Fotturismen var i stadig vekst, og etter at Turistforeningen tok over i 1929, er hytta blitt utvidet flere ganger.

I dag er Rondvassbu med sine 128 sengeplasser den største turisthytta i Rondane og blant de største av DNTs betjente hytter.

Velkommen!

*Mer om Rondvassbu sin historie kan du lese på nettsiden selhistorie.no