Rødmalt hytte i påskesol

Flotte vinterturer fra Rondvassbu

Blant Norges mest ikoniske landskap står fjellene i Rondane støtt, foreviget av både kunstnere, fotografer og glade amatører på ski gjennom dette mektige området. En av fordelene med dette markante fjellområdet er at det ligger relativt langt øst, og har derfor relativt mer stabilt vær. Her er det turer og utfordringer for enhver.

Rondane har noe for noen og en hver, både 2000-metertopper og merkede ruter gjennom dalene. Dette er en klassisk rundtur mellom betjente hytter i påsken. Før og etter påske er flere av hyttene selvbetjente.

Trekanten i Rondane på ski

Lengde: 59,4 km
Tid: 4 dager
Starter: Hjerkinn
Avslutter: Mysuseter

Dette er en skikkelig klassisker som går fra Dovrefjell og Hjerkinn til Mysuseter og Rondane. Turen går gjennom store deler av Rondane nasjonalpark, blant høye fjelltopper og ned i dype daler.

Skitur gjennom Rondane fra Hjerkin til Mysuseter

Lengde: 59,4 km
Tid: 4 dager
Starter: Hjerkinn
Avslutter: Mysuseter

Dagsturer til og fra hytta

Topptur på ski til Veslesmeden

Tid: 5-6 timer
Gradering: Middels tur

Denne toppen er en av de mest populære bestigningene i Rondane. Med sitt luftige toppunkt og nydelige nedkjøring er den en opplevelse absolutt verdt turen.

Topptur til Ljosåbelgen

Tid: 5-6 timer
Gradering: Krevende

Ljosåbelgen er Rondanes mest klassiske skitopp og ligger en fin dagstur fra Rondvassbu.

Se turbeskrivelse

Mysusæter til Rondvassbu

Tid: 2-3 timer
Gradering: Lett tur som passer barn og voksne

Løypen er delvis preparert og kvistet frem til hytta.

Se rutebeskrivelse

Fra Rondablikk til Rondvassbu

Tid: 6 timer
Gradering: Middels

Fin og litt lengre tur som går i delvis preparerte skiløyper og kvistede ruter.

Se rutebeskrivelse

Nyttige linker

Planlegger du fjelltur? Vi har funnet frem flere nyttige turlinker