Finse - Aurlandsdalen

Fisking i Rondane

I Rondane finner du mange fine fiskevann. I Rondvatnet er det mye smårøye og ved teltplassen til Rondvassbu er det fint for både liten og stor å prøve fiskelykken. Går man innover Illmanndalen ligger det flere fine fiskevann og her kan fangsten bli stor!

Publisert: 03. august 2023
Artikkel

Fiske rundt Rondvassbu

For å fiske så må man løse fiskekort, dette selger vi resepsjonen på Rondvassbu.
For mer info om fiskekort og fiskeregler rundt Rondvassbu se Sel Fjellstyre, trykk her.

Fisketur til Fremre Illmanntjønne

Øystein Solstad er en ivrig lokal fisker fra Sel og har laget en flott sak om fisketur til Fremre Illmanntjønne.

Les saken her:

Sel fjellstyre

I statsallmenningen kan du fiske på 39 vann og flere fiskeførende elver og bekker. Litt over halvparten av disse ligger i Kringsæterområdet.

Vannene er forholdsvis grunne, og varmes fort opp om sommeren. Området er for det meste skogkledd, men noen av vannene ligger også over skoggrensen. Et yrende fugle- og dyreliv karakteriserer dette fjellpartiet. Ørret, røye og abbor er artene du finner her. Det tas årlig fisk på 1-2 kg i flere av vannene. Her finner du alt fra fine familievann, til vann for den mer kresne fluefisker.

Lett tilgjengelig område med fiskevann både ved vei, og kortere turer med en til to timers gange. Rene ørretvann finner du i den sørlige delen, med et par unntak. Ranglartjern er det eneste vannet med abbor, her er det tilrettelagt med en gapahuk. Inne på snaufjellet er det i hovedsak vann med både ørret og røye.